کشور ما از دو قطبیسازیها عبور کرده است

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت حجتالسلام پناهیان: کشور ما از دو قطبیسازیها عبور کرده است نظر دادن اشتراک گذاری دانلود PDF ۲۳:۵۳ – ۳۰ مرداد ۱۴۰۴ ۸۹۹۱۵۷۷ ۲۳:۵۳ – ۳۰ مرداد ۱۴۰۴ ۸۹۹۱۵۷۷ نظر دادن اشتراک گذاری دانلود PDF باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت حجتالسلام پناهیان: کشور ما از دو قطبیسازیها عبور کرده است
نظر دادن اشتراک گذاری دانلود PDF
یک استاد حوزه گفت: یک عده زمانی در کشورمان سعی میکردند کشور را دو قطبی نشان دهند و اختلافنظر بین دو جریان سیاسی ایجاد کنند، اما اکنون کشورمان از این دو قطبیسازیها عبور کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نفیسه خلیلی – حجتالسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگوی ویژه خبری درباره شاخصههای وحدت در سیره نبوی گفت: وحدت یک شعار مهم و کلیدی است و نیاز اول هر جامعه به ویژه جامعه اسلامی است؛ به حدی که فراوانی کلمه وحدت در بیانات حضرت امام (ره) بیشتر به چشم میخورد. امیر المومنین (ع) هم میفرمایند: هر امتی که به ذلّت گرفتار شد، در اثر عدم وحدت بوده است. وحدت دو رکن اساسی دارد. یک رکن مدیریت اختلافنظر است، که حضرت رسول (ص) راز موفقیتشان در ایجاد وحدت در جامعه این بود که به اختلافنظرها رسمیت میدادند، ولی از اینکه این اختلافنظر موجب چندگانگی و چندپارگی جامعه بشود، جلوگیری میکردند. معنای وحدت این نیست که هیچکس هیچ چیز نفهمد، هیچکس هیچ چیز نگوید، کسی هیچ انتقادی نکند و هیچ اظهارنظر مخالفی وجود نداشته باشد. اتفاقا گاهی معلوم نظر متفاوت داشتن نشاندهنده تقویت وحدت در جامعه است.
حجتالسلام پناهیان درباره نتایج مدیریت اختلافنظرها در جامعه گفت: ما هر زمان که توانستیم اختلافنظرها را مدیریت و نه حذف کنیم آنگاه میتوانیم به زیبایی با هم گفتوگو یا از هم انتقاد کنیم که منجر به تضعیف جامعه نخواهد شد و این کار را باید از مساجد آغاز کرد. حال، چه صحبتهایی وحدتشکنانه است؟ و چه صحبتهایی وحدتشکنانه نیست؟ یک عده زمانی در کشورمان سعی میکردند کشور را دو قطبی کنند. کشور ما امروز از این دو قطبیسازیها عبور کرده است. ولی بعضیها هنوز در روشهای درگیری دوقطبی باقی ماندهاند.
این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش برخیها برای بهم زدن نظم جامعه و دوقطبیسازی و ایجاد اختلافنظر بین دو جریان سیاسی توضیح داد: یک زمانی میخواستند اختلافنظر بین دو جریان سیاسی ایجاد کنند و در این حین یک نفر زیرآب کل مبانی را میزد! یعنی وضعی را ایجاد میکرد که علما از حوزه به نماز جمعه تهران میآمدند، تا از مبانی دینی دفاع کنند. آنها نگران میشدند و میگفتند آقا شما اساس دین را زیر سوال میبرید. با این حال، ما از آن دوران گذشتهایم و نباید از روشهای آن دوران استفاده بکنیم. روشهای آن دوران سرشار از سوءظن و تکفیر بود.
وی با بیان اینکه الحمدالله اکنون جامعه ما به جایی رسیده که هر سال وجود آزادی، دموکراسی و حقوق بشر بیش از پیش برای ناظران بینالمللی و سیاسیون داخلی اثبات شده است، افزود: به حدی که دشمن از فروپاشی به روش دوقطبی ناامید شده است. صهیونیستها جوامع غربی را هم به روش دوقطبی اداره میکنند. در حال حاضر، در جوامع مسیحی یک دوقطبی موهون بر سر دموکراتها و جمهوریخواهان وجود دارد، که در نهایت سه به هیچ به نفع یهود صهیونیست تمام میشود. در جنبش والاستریت، جنبش ۹۹ درصد علیه یک درصد مردم صریحاً میگفتند رای دادن دیگر فایده ندارد. چراکه به هرکس که رای میدهیم، آن کسی که سوار است، حکمرانی میکند و صهیونیستها بر احزاب سوار بودند. در پروتکلهای دانشوران صهیون هم هست که جوامع را با احزاب و به شکل دوقطبی ایجاد کنیم و در نهایت سوار نهایی ما خواهیم بود.